Ćwiczenia rehabilitacyjne



 
Zajęcia korekcyjne / profilaktyka wad postawy u dzieci – polegają na ćwiczeniach rozciągających, wzmacniających mięśnie posturalne, oddechowych oraz na wdrażaniu i utrwalaniu prawidłowych wzorców ruchowych; najczęściej prowadzone w formie gier i zabaw ruchowych.

postures-e1362501279477Wady postawy powstają na skutek działania zewnątrz i wewnątrzpochodnych czynników. Mogą być nimi wady wrodzone i nabyte, wpływy dziedziczne, zmiany pourazowe, ogólny stan zdrowia, tryb życia, rodzaj pracy, sposób odżywiania i inne właściwości osobnicze oraz oddziaływania środowiskowe. Niezależnie od pochodzenia mechanizm utrwalania się postawy nieprawidłowej jest taki sam: na skutek nawykowego lub wywoływanego innymi przyczynami częstego przyjmowania takich samych pozycji ciała przyczepy pewnych grup mięśniowych są stale zbliżane, a inne oddalane. Pierwsze będą ulegały skróceniu, a drugie rozciągnięciu. Tak więc w korygowaniu postawy ciała ćwiczeniami fizycznymi należy mięśnie zbyt długie skrócić, a zbyt krótkie wydłużyć. Skutki niekorygowanych wad postaw mogą być bardzo niekorzystne, ponieważ zmniejszają sprawność nie tylko narządu ruchu, lecz także krążenia i oddychania oraz sprzyjają przeciążeniom doprowadzającym do szybkich zmian zwyrodnieniowych, np. bólów krzyża. Dlatego należy im zapobiegać, a jeżeli już zaistniały, skutecznie korygować.

Do najczęstszych wad postawy należą: plecy okrągłe, plecy wklęsłe, plecy wklęsło-okrągłe, plecy płaskie, skrzywienia kręgosłupa oraz płaskostopie.

Szkoła bólów krzyża / Szkoła bólów odcinka szyjnego kręgosłupa

Leczenie ruchem, czyli kinezyterapia jest istotną składową leczenia i profilaktyki bólów krzyża. Jednym z elementów prawidłowej kinezyterapii jest dobór właściwych pozycji wyjściowych ćwiczeń. Ogólnie zabiegi ruchowe realizowane są z pozycji odpowiedniego leżenia na plecach, leżenia na boku lub klęku podpartego. Wykonywane ćwiczenia nie mogą wywoływać bólu, a ich intensywność powinna być dostosowana do wydolności ćwiczącego. Ćwiczenia należy wykonywać spokojnie w równym tempie, zachowując rytmiczny, równomierny oddech. Dążymy do tego, by każde ćwiczenia powtarzać 10 razy.


Ćwiczenia dla kobiet w ciąży/po porodzie
W czasie ciąży należy stopniować wysiłek, ćwiczenia wykonywać w umiarkowanym tempie. Ćwiczenia w ciąży powinny być wykonywane w wygodnych pozycjach, należy głęboko oddychać, a po ćwiczeniach stosować krótki relaks. Należy unikać gwałtownych ruchów, a ćwiczeń nie wykonywać dłużej niż 20-40 minut dziennie.cwiczenia-w-ciazy 
Do najczęściej proponowanych ćwiczeń należą:
– ćwiczenie pobudzające krążenie krwi,
– zwiększające ruchomość kręgosłupa,
– wzmacniające mięśnie brzucha,
– zwiększające ruchomość stawów biodrowych,
– uelastyczniające mięśnie miednicy,
– zapobiegające obrzękom nóg,
– wzmacniające mięśnie pośladków, krocza
– ćwiczenie zwiększające wentylację płuc.

Podczas trwania ciąży aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie układu oddechowego oraz przepływ krwi. Wszystko to sprawia, że aktywne kobiety są bardziej odporne na wysiłek w ciąży i podczas porodu. U kobiet, które regularnie ćwiczą wzrasta przemiana materii, dzięki czemu mniej tyją. Istotny jest fakt, że dzieci matek, które ćwiczyły podczas ciąży mają wyższą punktację od dzieci mam, które nie uprawiały gimnastyki.Należy dodać, że u ćwiczących przyszłych mam obserwuje się mniejsze występowanie takich stanów, jak np. wczesny poród, nieprawidłowe ułożenie dziecka, otyłość lub tak często występujące rozstępy. Ponadto, mamy mają zdecydowanie krótszy czas trwania porodu, a szyjka macicy rozwiera się szybciej i odczuwają mniejszą bolesność skurczów.

Najważniejsze jednak jest to, że uprawianie gimnastyki pomaga w szybkim powrocie sprawności fizycznej i psychicznej. Warto także dodać, że gimnastyka w ciąży zapobiega powstawaniu obrzęków, żylaków, powoduje wzrost pojemności płuc, przeciwdziała zaparciom, pomaga w utrzymaniu prawidłowej filtracji nerek, zwiększa zakres ruchomości kręgosłupa i stawów biodrowych oraz rozciąga i uelastycznia mięśnie miednicy i brzucha.


<
powrót